آذر ۱۳۹۶ - رسانه انقلاب

آرشیو ماهانه: آذر ۱۳۹۶

آیا رسانه قاتلین بالفطره می‌سازد؟

میکی (وودی هارلسن) و مالوری (ژولیت لوئیس) زوج قاتلی هستند که آرام آرام تبدبل به چهره‎‌ای رسانه‌ای و محبوب جوانان می‎شوند. مالوری، دختری که مورد آزار جنسی پدرش قرار گرفته و همیشه در رنج و محدودیت به‌سر می‎برده است، تصمیم می‎گیرد به همراه دوست پسرش میکی، پدر و مادرش را از بین ببرد و از همان‎جا زندگی جدیدشان را شروع کنند. آن‎ها با گذاشتن ردپا در قتل‎های معروف بالاخره دستگیر می‎شوند. وین گیل (رابرت داونی جونیور) خبرنگار جاه طلبی است که تصمیم می‎گیرد با آن دو در زندان مصاحبه‎ای انجام دهد اما میکی هنگام مصاحبه در زندان شورش به راه انداخته و تصمیم به فرار می‎گیرد…
این متن خلاصه ای از فیلم قاتلین بالفطره اثر ریدلی اسکات است. شاید اغراق باشد که رسانه قاتل بالفطره می‌زاید و می‌سازد. این فیلم روایت خود را ازمیان لایه‌ها و انباشتی از تصاویر تلویزیونی، آرت موشن‌ها، فضاهای ذهنی و مالیخولیایی به تصویر در می‌آورد. رویای آمریکایی در غالب دو چهره زاده نسل رسانه با شمایلی روان پریشانه و ضدسیستم به نمایش در می‌آید.
استون در این اثر گویا عمدی به دنبال سلب آرامش و ثبات ذهنی مخاطب است. فرم کلاژگونه و عریان فیلم، مخاطب را در معرض بمبارانی از فرم‌ها و قالب‌های بصری قرار می‌دهد. در این فیلم مردم در معرض انفجار امواج تلویزیونی هستند؛ در کافه‎ها، در هنگام صحبت با تلفن، خوردن قهوه و … و همواره شومَن‎هایی را می‎بینید که در اتاق‎های خبر، تفاسیر خبری، گزارشات را با نوعی بازی سینمایی و احساسی و هم‎چنین اطوارهای نمایشی و گاه سینمایی بازگو می‎‌کنند؛ به نوعی راویان واقعیت. ارجاعات فیلم به گذشته این قاتلین بالفطره در قالب برنامه‌های تلویزیونی، با نمایش کاریکاتور وار از خانواده و سبک زندگی آمریکایی، گویا چهره حقیقی زیر نقاب رسانه‌ها را به نمایش می‌گذارد.
قاتلین بالفطره آینده فضای تخدیری و سرگرمی رسانه‌های غربی را به نمایش می‌گذارد. جانیانی که با رسانه متولد شده‌اند و با رسانه خود را به نمایش می‌گذارند. صراحت در نمایش و ویرانگری در این اثر، رسانه را به مثابه مجرایی که بالقوه در درون خود نسلی از جانیانی که با عقده رویای آمریکایی و خانواده آمریکایی همراه با تبلیغات پدید آمده‌اند و حال با همان رسانه آن را ویران می‌کنند.

۰۵ آذر ۱۳۹۶
تاملی بر مولفه‌های آثار سینمای اگزیستانسیالیسم

سینمای اگزیستانس، نسخه‌ای برای سینمای انقلاب!

تاملی بر مولفه‌های آثار سینمای اگزیستانس

نمی‌توان از ژانری به نام اگزیستانسیالیسم در سینما نام برد. فیلم اگزیستانس یا همان فیلم وجودی یک سبک روایی از خود زندگی است. به یک معنا فیلم‌های بسیاری را…

۰۵ آذر ۱۳۹۶
سینما - سینمای کردستان - سینمای کرد - دکتر خسرو سینا

جهان، ظهور موج سینمای کُرد را پذیرفته است

تاملی بر هویت فرهنگی و سینمای کُرد در مصاحبه با استاد خسرو سینا

سینمای کُرد بخشی از سینمای ملی کشورمان است که با برجسته کردن هویت‌های محلی امکان بروز یافته و می‌توان این سینما را در حوزه سینمای بومی مطالعه کرد…

۰۲ آذر ۱۳۹۶
نگاهی به پدیده برند و فرآیند تجاری سازی در موسیقی هوروش بند

حکایت گوش ما و جیب آقای مدیر

نگاهی به پدیده برند و فرآیند تجاری سازی در موسیقی

هوروَش ( Hoorvash ) را – که در فرهنگ لغت به معنی مثل و مانند خورشید است – از همان ابتدا اشتباه تلفظ می‌کنند و یک نام به قول خودشان «من درآوردی» جا می‌افتد در دهان مخاطب؛ می‌شوند «هوروش بند» ( Hoorosh Band)، مجوز می گیرند و می‌روند روی استیج.

۰۱ آذر ۱۳۹۶

Top