آبان ۱۳۹۶ - رسانه انقلاب

آرشیو ماهانه: آبان ۱۳۹۶

مصاحبه با دانیال راد

موسیقی شمشیر دوسر است

موسیقی شمشیر دوسر است

مصاحبه با دانیال راد، خواننده و تهیه کننده آلبوم موسیقی «پیشرو»

شما حتماً خواننده معروف سامی یوسف را می‌شناسد که ایشان را شرکت اویکنینگ مشهور کرد. یک شرکت نوپای اسلامی بود که اولین‌هایش سامی یوسف بوده است. سامی یوسف را بالا آورد اما سامی یوسف فهمید در آن شرکت چه خبر است و بیرون آمد و…

۲۳ آبان ۱۳۹۶
نگاهی به نهاد خانواده در فيلم «مالاريا» ساخته پرويز شهبازی

پشه‌های شهباز!

نگاهی به نهاد خانواده در فيلم «مالاريا» ساخته پرويز شهبازی

کارنامه سینمایی پرویز شهبازی نشان از آن دارد که آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده طبقه نوجوانان و جوانان برای این سینماگر اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. تمرکز او بر این مخاطب هدف، موجب خلق آثار قابل توجهی مانند «نفس عمیق»، «دربند» و… در این حوزه شده است. شاید کمتر فیلم سازی را بتوان در کشورمان یافت که چنین رویکردی را در پیش گرفته باشد.

۲۲ آبان ۱۳۹۶
انیمیشن اسب‌های پنجره‌ای به اسکار راه پیدا کرد

اسب‌هایی برای فمینیست بودن

انیمیشن اسب‌های پنجره‌ای به اسکار راه پیدا کرد

انیمیشن «اسب‌های پنجره‌ای: مکاشفه رزی مینگ در اشعار فارسی»هوشمندانه‌تر از انیمیشن پرسپولیس ساخته شده است. نوع نقاشی‌ها و رنگ‌آمیزی‌های آن مانند پرسپولیس سیاه و سفید نیست و نمی‌خواهد پیام خود را به سادگی با استفاده از رنگ و دیالوگ‌های انسان‌های عقب مانده از تمدن جدید نشان دهد.

۲۰ آبان ۱۳۹۶
نقدی کوتاه بر فیلم بلوند اتمی

بلوندهای پارادوکسیکال

نقدی کوتاه بر فیلم بلوند اتمی

فیلم بلوند اتمی کار جدید و خاصی نیست، اثری شلوغ و مثلا تارانتینویی است برای نفس‌گیر و غافلگیر کردن بیننده. یک جاسوس زن با توانایی‌های به مراتب جالب‌تر از wonder woman که به واقعیت نزدیک‌تر است با جذابیت‌های اغواگرایانه مانند غالب آثار هالیوود که اینبار نه در زمان حال حاضر بلکه در دوران پایانی جنگ سرد بسر می‌برد.

۱۹ آبان ۱۳۹۶
جایگزینی تئاتر مدرن با نمایش سنتی ایرانی

تئاتر امروز، دور از دسترس مخاطب است

بررسی امکان بازگشت تئاتر به میان مردم

ورود تئاتر به ایران در دوران مشروطه توسط روشنفکران و هنرمندانی چون «آخوند زاده» و غیره انجام می‌گیرد. این در حالی است که به تقلید از غرب شکل تفکر مدرنیته و عقلانیت ابزاری که حالتی اومانیستی و مصادره‌گر دارد، در تفکر ایرانی در حال رخنه کردن بود که تجلی خود را در حوزه رفاه عمومی به شکل ساز و کار بوروکراتیک و …

۱۸ آبان ۱۳۹۶

رسانه انقلابی و مکتب زینبی

نیم‌نگاهی به مکتب رسانه‌ای حضرت زینب (سلام الله علیها)

متعهد بودن به اصول انسانی، اخلاقی و اسلامی، از مولفه‌های مهم و وظایف دشواری است که یک رسانه حرفه‌ای در جامعه امروز می‌بایست به آنها پایبند باشد. اما زمانی که یک رسانه، قید انقلابی بودن را در عنوان خود به کار می‌گیرد، مسئولیت‌هایی به مراتب سنگین‌تر را به تعهدات خود می‌افزاید. رسانه، تعریف جامعی دارد: «هر پدیده‌ای که عاملِ انتقال رویدادها، مفاهیم، افکار و فرهنگ‌ها باشد». بنابراین آنچه حد و مرزهای انقلابی بودن یک رسانه را مشخص می‌کند، نوع پیام، مفاهیم و نحوه انتقال آنها است.

مگر نه اینکه انقلاب اسلامی ریشه در عمق مبانی تشیع دارد و مگر غیر از این است که فرهنگ سرخ عاشورا الهام بخش انقلاب اسلامی ما بوده است. چه کسانی جز عقیله بنی هاشم حضرت زینب (سلام الله علیها) و امام سجاد (علیه السلام) پیام نهضت سرخ حسینی را به گوش عالمیان رساندند و نور هدایت ستارگان درخشان بشریت را تا همیشه تاریخ ماندگار کردند؟ پس راه روشن و تکلیف مشخص است؛ رسانه‌ انقلابی باید در همه شئون خود الهام‌پذیر از فرهنگ حسینی باشد و رسانه‌نگار انقلابی، دلبسته و پایبند به مکتب رسانه‌ای زینبی.

و اما زینب (سلام الله علیها)؛ او بود که در مجلس قدرت نمایی یزید، مظلوم اما مقتدر، اسیر اما نترس، دلخون اما امیدوار، رسانه‌ مظلومان و بلا دیدگان کربلا شد؛ خطبه‌ای خواند و دستگاه تاج و تخت طاغوتی یزید را به لرزه انداخت. زینب (سلام الله علیها) بود که حقارت و پستی یزید را بی‌پروا به رخش کشید و عزتمندی فرزندان به خون خفته پیامبر را به همگان یادآوری کرد. زینب (سلام الله علیها) بود که فلاکت و بدبختی مردمان زمان را به یادشان آورد تا «کوفی‌گری» آنها از حافظه تاریخ پاک نشود. این خطابه روشنگر و شیوای زینب، دختر علی (علیه السلام) بود که ورق تاریخ را برای همیشه برگرداند و سبب‌ساز بیداری مردمان خفته شد.

امروز نیز مکتب رسانه‌ای حضرت زینب (سلام الله علیها) یک الگوی تمام عیار برای رسانه‌ها و رسانه‌نگاران انقلابی است؛ هم آنهایی که تلاش دارند جامعه خود را از فروغلطیدن در مرداب «کوفی شدن» بر حذر دارند.

۱۷ آبان ۱۳۹۶
تحلیلی بر پدیده لاکچری در جامعه ایرانی

بستنی ۵۰۰ هزار تومانی با روکش طلا

لاکچری چه بلایی سر فرهنگ ما خواهد آورد؟

مصادیق لاکچری در زندگی روزمره فراوانند از گران فروشی یک بستنی ۵ هزارتومانی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان، به بهانه روکش طلایی، تا ابزار و وسایل بی ارزشی که…

۱۷ آبان ۱۳۹۶
سلبریتی‌ها و حیات در اقتصاد توجه-سلبریتی

سلبریتی‌ها و حیات در اقتصاد توجه

داستان واقعی رفاقت دو رفیق قدیمی؛ سلبریتی و رسانه

بیایید سفری کنیم در تاریخچه‌ پیدایش سلبرتی‌ها تا از ماجرای این دو دوست قدیمی سر در بیاوریم. پیوند قدیمی سلبریتی و رسانه از کجا رقم خورده است؟

۱۶ آبان ۱۳۹۶

اثر هنری و بی هویتی هنر در ایران امروز

نسبت‌شناسی هنر با هنرمند در ایران

بی‌شک «مارتین هایدگر» از اثرگذارترین فلاسفه قرن بیستم بود. اندیشمندی که می‌گفت: “داستان زندگی انسان، داستان گم شدن در کوره راه‌های جنگلی است.” خود بیش از هر اندیشمند دیگری در کوره راه‌های سیاست گم شد. با این حال، این چیزی از ژرفای اندیشه‌اش کم نمی‌کند.

به زعم هایدگر، هنر و “اثر هنری” تنها راهی است که به آشکارگی حقیقت، میان این کوره راه‌ها می انجامد. زیرا اثر هنری به محض خلق شدن، هستی و جهان خود را می‌یابد و بنابراین، اثر هنری است که هنرمند را پدید می‌آورد و انسان نه در هنرمند بودن که در اثر هنری است که مسکن و مأوا می‌یابد و از طریق اثر هنری، پی به حقیقت و راز هستی می‌برد.

امروز اما در هنر ایران -به تقلید و تأسی از بازارهای هالیوودی- جریان هنری و نسبت هنرمند و اثر هنری، متأثر از نظام ستاره سازی «پاپ آرت»، کاملاً برعکس شده است. از جشنواره‌های سینمایی تا بینال‌های هنری و جوایز ادبی، همگی مانند تولیدات صنعتی، ماشینی و… از روی حساب و کتاب شده است. در شعر و ادبیات نوعی از سانتیمانتالیسم عامه پسند بِرند می‌شود. در تئاتر و سینما دو-سه فرم و محتوای مشابه و تکراری مد می‌شوند و در موسیقی نیز عالیجنابان هنر (باندهای رفاقتی و خانوادگی) در همه عرصه‌ها خود را تکثیر می‌کنند و اگر نخواهیم آنقدر بدبین باشیم که بگوییم زد و بندهای تجاری جای ابداعات هنری را گرفته اند، دست کم می‌توان گفت، هنرمند جای اثر هنری را گرفته است و در پله‌ای بالاتر به سودای هنر اندیشیده شده است تا به خود هنر و این همه، گمشدگی آشکار جامعه هنری و بی‌هویتی هنر در ایران امروز است که می‌بینیم.

۱۵ آبان ۱۳۹۶
مصاحبه با رضا سلطان زاده آهنگ‌ساز روایت فتح درباره نگاه شهید آوینی به موسیقی

سازی که آوینی با آن می‌نواخت

مصاحبه با رضا سلطان زاده آهنگ‌ساز روایت فتح درباره نگاه شهید آوینی به موسیقی

آوینی به اینها کاری نداشت. آوینی صدبار تکرار می‌کرد که ما برای خدا کار می‌کنیم. ما برای روایت فتح، برای حوزه هنری، برای پولش کار نمی‌کنیم. پس چیزی به اسم…

۱۵ آبان ۱۳۹۶

Top